Psihoterapia adolescentului și a copilului

Rareori un copil se plânge de o suferință psihologică. În cele mai multe cazuri anturajul este cel care își pune întrebări, constată schimbări comportamentale și observă dificultăți. Putem vorbi despre stări de agitație sau de tristețe și izolare, neatenție la școală, reacții impulsive, diferite frici sau tulburări de somn, consumul de droguri sau alcool, nehotărârea în ceea ce privește orientarea vocațională, tulburări de alimentație. Aceste situații neașteptate îi aduc pe părinți în cabinetul de psihoterapie.

Simptomele sunt pentru copil un mod de a exterioriza suferința, el nefiind capabil să își pună în cuvinte durerea. Psihoterapia va ajuta la desfacerea nodurilor inconștiente care îl fac pe cel mic să sufere și la găsirea unor soluții psihice, ceea ce îi va permite copilului să se elibereze de simptom.

Atunci când primesc o solicitare pentru psihoterapia unui copil, prima ședință este una în care mă întâlnesc cu părinții. Este momentul în care aflu detalii despre cel mic, despre provocările prin care trec părinții, dar si despre istoricul familiei și apariția pe lume a copilului. Apoi întâlnirile cu copilul alternează cu întâlniri cu părinții și, dacă este necesar, pot fi organizate și ședințe la care să participe întreaga familie. Tot ceea ce este spus în cadrul terapeutic rămâne confidențial și nu se vor face dezvăluiri decât cu acordul copilului. Motivul este un crearea unui sentiment de încredere, de siguranță ce va încuraja exprimarea liberă. Relația terapeutică bazată pe cooperare, încredere și înțelegere, este absolut necesară pentru ca procesul sa fie eficient.

În cazul adolescenților și al tinerilor, pot fi organizate ședințe de psihoterapie în care să participe întreaga familie, la solicitarea acestuia. Altfel, contactul meu cu părinții se realizează mult mai rar. Ca urmare, tânărul va avea mai multa încredere în confidențialitatea relației și în mine ca terapeut.

În psihoterapia cu copii și adolescenți folosesc frecvent:

Jocul cu nisip (sandplay therapy) – o terapie în care sunt utilizate figurine, copilul creând o lume a lui într-o lădiță cu nisip. Este accesată astfel propria capacitate de vindecare, stimulându-i-se în același timp creativitatea și găsirea de soluții.

Desenul – permite aducerea la suprafață a unor emoții și reprezentări psihice ale copilului. El substituie cu brio reprezentările verbale, dând acces la partea inconștientă pe care o are fiecare dintre noi.

Poveștile – conțin numeroase mesaje care pot fi simbolice, terapeutice. Cu ajutorul diferitelor personaje, veritabile arhetipuri, sunt prezentate situații încărcate de emoții. În terapie poveștile sunt un instrument care ajută la captarea atenției copilului, permit dezvoltarea curiozității, făcând loc unor întrebări legate de asemănările cu propria situație de viață, transformând conflictele și problemele în victorii.

 

Articolele de mai jos se refera la aspecte legate de relatia cu copiii si adolescentii:

DESPRE MINE

PSIHOTERAPEUT

Cred ca fiecare dintre noi are dreptul la viata pe care si-o doreste, cred ca schimbarea ne este la indemana si mai cred ca psihoterapia este un ajutor pentru a gasi si a ajunge sa traim ceea ce visam. Este un pas curajos spre echilibru, fericire si schimbare.

Semantura Cristina Zamfir

+40744 310 310

psihologcristinazamfir@gmail.com


ULTIMELE ARTICOLE

CAUTĂ

SERVICII

ABONARE NEWSLETTER

MĂ GĂSIŢI ŞI PE FACEBOOK

Imaginează-ți cum ar fi dacă…

În loc să te simți stresat și îngrijorat te-ai simti împlinit și echilibrat?
În loc să te simți singur și neputincios te-ai simți iubit și puternic?
În loc să te simți respins și vinovat în relația cu cei din jur, te-ai simti încrezător și conectat cu oamenii la care ții?